De voorbereiding

De Fiets

Het noodzakelijkste onderdeel van een fietsvakantie is toch wel de fiets.

Als weapon of choice heb ik ervoor gekozen om op een oude Koga Myata Traveller te gaan. Een andere optie was op de gravelbike, maar daarmee was ik beperkt in de hoeveelheid bagage die ik mee kon nemen.

Tijdens alle lockdown perikelen in 2020 had ik een Koga Myata frame + vork in mijn maat via marktplaats weten te scoren voor een paar tientjes. Ik moest er wel helemaal voor naar Heerenveen rijden, maar het frame was nog in mooie staat.

Het frame heeft ruim en jaar in mijn schuur gehangen, totdat ik voor niet al te duur een donorfiets tegenkwam voor 50 euro. Deze fiets bleek echter bij nader inzien meer versleten dan mij lief was, maar ik kon gelukkig nog wat onderdelen gebruiken om mijn fiets op te bouwen zoals de wielen, de remmen, de shifters en het stuur.

De vertanding, banden, kabels, zadelpen, zadel, bagagedragers, spatborden etc heb ik allemaal moeten vernieuwen. Uiteindelijk heeft de fiets me zo’n 400 euro gekost en ben ik behoorlijk wat tijd bezig geweest met het uitvogelen hoe ik de fiets moest bouwen bij elkaar zoeken van onderdelen, maar het resultaat mag er zijn.

De fiets in verschillende fasen van de bouw inclusief op de foto boven in het midden de donorfiets die is geofferd

Bijna dreigde het project tot een fiasco uit te lopen toen ik kacheltje lam op de fiets stapte na mijn vrijgezellenfeestje, maar gelukkig waren de goden mij gunstig gestemd en namen zij mij alleen mijn reservebril af en bracht ik het ervan af met een paar schaafwondjes op mijn gezicht. Ik was wat gehavend, maar gelukkig was er niets mis met mijn fiets.

Voor, tijdens en na het feestje

Wel had ik last minute een probleempje met mijn wielen. Zowel voor als achter zijn de conussen versleten. Voor achter heb ik er eentje weten te scoren, maar voor het voorwiel kan ik ze niet meer op korte termijn regelen.

Als alles goed gaat kan ik op de dag voor vertrek nog bij een bevriende fietsenmaker een gerestaureerd wiel ophalen.

Planning en de Route

Via de website van Europafietsers.nl vond ik een route van 740 kilometer vanaf Enschede naar Berlijn. De GPX tracks waren te downloaden via de site van de maker van de route en ik heb tevens het routeboekje besteld dat de maker heeft gemaakt.

Aangezien Enschede op ongeveer 150 kilometer vanaf mijn huis ligt komt het neer op een kleine 900 kilometer. Ik vertrek zaterdag 16 juli 2022 en de geplande aankomst is op 23 juli 2022 dus het geheel moet in 8 dagen. Dat komt neer op gemiddeld >110 kilometer per dag.

Ik maak mij wel een beetje zorgen over het aantal kilometers per dag, maar ik beschik over een goede basisconditie dus het moet haalbaar zijn. Als ik de ochtenden op tijd vertrek, genoeg eet en drink en verder geen grote tegenslagen heb in de vorm van materiaalpech, blessures, valpartijen en fouten in de route moet het goed gaan.

Wat moet je in hemelsnaam allemaal meenemen?

Dit was tevens een grote zorg. Om de ervaring compleet te maken en het budgettair aantrekkelijk te houden heb ik ervoor gekozen om een aantal nachten te gaan kamperen.

Hierdoor viel mijn optie af om op de Gravelbike te gaan, want het ging simpelweg niet passen om een tent, slaapzak, slaapmat, kleding en overig spullen mee te krijgen in 2 kleine voortassen en wat frametassen. Wellicht dat het in de toekomst lukt als ik er wat handiger in ben, maar omdat dit mijn eerste serieuze fietsvakantie is van langer dan 3 dagen kies ik ervoor om wat meer bagage mee te nemen.

Via marktplaats wist ik een lichtgewicht tent te scoren voor 40 euro. Die moest ik nog wel impregneren. De overige kampeerbenodigdheden heb ik bij decathlon gekocht.

De lijst tot nu toe is als volgt:

  • Tent
  • Slaapzak
  • Slaapmat
  • Kleding
  • Fietsgereedschap
  • Het routeboekje
  • SRL gelei
  • Tandenpoetsspullen
  • Zitvlakcreme
  • Medicijnen
  • Toiletartikelen
  • Zakmes
  • Zaklamp
  • WC Papier
  • Een boek (Ventoux)
  • Kabels om de apparatuur mee op te laden
  • Powerbank met zonnepaneel
  • Zonnebril
  • And the list goes on…